VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


torsdag 27 augusti 2009

På begäran om sockerbegäret

För tre och ett halvt år sedan mådde jag så dåligt så om någon sagt åt mig att leva påknäckebröd och morötter hade jag gjort det. Jag letade på nätet tills jag hittade sidor om sockerberoende. Den ena sidan var hos en dietis i Höör. Soberkonsult heter hennes företag. Jag bokade en tid hos henne för att ta reda på vad jag kunde göra åt mitt mående.

Den 2/6 -06 var jag hos henne och svarade på fågor i två timmar och sedan sa hon:
-Ja, du är sockerberoende. Hon gick igenom hur hon tyckte att jag skulle äta för att bli av med sockersuget och begäret. Det var ingen rolig matplan för mig som ätit så mycket "gott", druckit cola hela dagarna och tuggat tuggummi varje timme. Nu var det tre mål mat om dagen som gällde. Sockerfritt, glutenfritt och laktosfritt. Maten skulle vägas för att inte äta för mycket också.

Hon berättade att det inte var lätt att klara sig själv och därför sökte många hjälp inom OA(Overeaters Anonymous). Jag insåg att hon hade rätt och skaffade mig en sponsor där som stöttade och hjälpte mig. jag hade tre fruktansvärda månader i början innan jag blev stabil och kände att jag hade verkligen ätit färdigt. Det är alltså tre år på söndag som jag har varit sockerfri.

Alla är inte lika befriade som jag från mattankar och sockersug och därför är jag fylld av tacksamhet över mitt liv. När det börjar kännas tugnt pratar jag med barnen om hur jag var när jag åt socker och får då reda på att jag inte var särskilt trevlig och att de vill ha mig som jag är nu. Dvs. Glad trevlig och jämn i humöret. De har en mamma som inte blir arg särskilt ofta och det vill jag fortsätta att ge dem.

Jag är fortfarande aktiv inom OA för jag vågar inte släppa det och riskera att jag återfaller i mitt sockermissbruk. Alla väljer sin egen väg i denna värld och jag har valt en väg som passar mig och mitt liv som jag trivs med. Det bästa med allt är att min älskade syster valde samma väg några månader efter mig. Hon har varit sockerfri sedan dag ett. Det är sedan jan 07. Vi brukar säga att vi har ätit "vår" ranson socker klart och kan därför inte äta mer under resten av våra liv. Vi är fria och glada över att ha hittat denna väg till ett lyckligare liv. Det liv som jag aldrig trodde jag skulle hitta. En lycka jag aldrig trodde jag skulle finna. Den fann jag genom att bli sockerfri och hitta OA.

Hugs Comments

Spicecomments.com - Hugs Comments


Nu önskar jag alla er en riktigt härlig dag.

Cattis

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Cattis!

Jag kämpar själv med att bli av med mitt sockerberoende, och oberoende av det du skrivit om soberkonsult så har jag den senaste tiden försökt hitta recept och dylikt på laktos, gluten och sockerfria recept/upplägg för frukost och dylikt men utan framgång!

Får jag fråga hur du bär dig åt vid tex frukost?
Hur du får i dig en mättande frukost som inte består av mjölk och dylikt?


Med vänliga hällsningar

Rickard Gustafsson

rickard8205@hotmail.com


Tack på förhand för svar.