VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


torsdag 8 april 2010

Det finns alltid tid att skriva en bok

Jag läser Julia Camerons bok Lusten att skriva som kurslitteratur i en av kurserna jag läser just nu. Jag gillade den från sida ett. Tidigt i boken tar hon upp alla försvar om att tiden inte räcker till för att skriva en bok. Hon ger exempel på böcker som skrivits under pendeltiden, på bussen, på tåget, en kvart om dagen osv. Detta gav mig en tankeställare. Min bok behöver inte alls ligga i vila för att jag skriver ett examensarbete. Jag kan skriva en kvart om dagen. Jag ska skriva en kvart om dagen.




Sjävlklart är det bättre om jag hade kunnat sitta i flera timmar, men en kvart om dagen är bättre än ingen kvart alls. Med början i morogn bitti ska boken få 15 minuter av mig varje dag. Detta sa jag i början av året oxå att det skulle bli min nya rutin. Det gick inte så bra. Men att läsa alla dessa små tips för att ge sig själv tid att skriva, det blir en annan känsla inom mig än när jag betämmer det själv.

Det är ju det jag har sagt hela tiden att mina kurser jag läser på distans hjälper mig i det jag verkligen vill göra: Skriva min bok. Jag tror att jag ska ta tag i slutscenen för den vet jag precis hur den ska vara. Ett av barnen i boken får ett besked hon inte gillar. Detta besked och hennes reaktion kommer sedan att bli bok nummer två. Hur häftigt som helst.


Hoppas ni får en fin dag med mycket sol - jag ska klä på mig mer idag än igår för det är inte varmt i solen hos mi - bara vackert och underbart.

5 kommentarer:

Pixi sa...

Jepp bättre med lite än ingenting alls o vad hade vi vart utan någon som helst peppning!! Vad trist det hade varit då ,ingen glöd o kreativitet,så hade iaf jag reagerat...jag håller ju oxå på att skriva men jag kan bara koncentrera mej 5-10 min men då får det var så för som sagt ,bättre än ingenting alls!hehe..Önskar dej MYCKET skrivarlust!!kram kram=)

Tina sa...

Hej vännen.
Ja, du har så rätt. Bättre med 15 min än inga alls!!!
Många ggr blir det oxå väldigt givande 15 min om man inte ställer krav på sig själv .
Hoppas du mår bra annars & att du får en fin fortsättning på dagen!
Kram Tina

UllaJohanna sa...

Kikar in och önskar dig en fin dag!
Här är molnigt och lite småkyligt, men eventuellt ska sommardäcken på lille bilen idag. Har i alla fall tagit mig i kragen och ringt och bett om hjälp! Storslaget, va :-)?!

Kramen!!!

Prinsessan sa...

Precis vad jag behövde läsa efter att ha skrivit detta:

http://pillaren.wordpress.com/2010/04/09/mitt-liv-skrivande/

Har du tid någon dag så skulle jag gärna vilja ha tips...

tarja sa...

Ramlade in på din blogg och den verkar väldigt bra. Själv älskar jag oxå att skriva men har lite problem med att formulera mig rätt. :)