VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


måndag 9 november 2009

Skrivarkursens kunskaper


Två skrivarkurser på sju månader har jag unnat mig och det är välinvesterade pengar känner jag. Det kom liksom på plats efter denna vecka. Slutrepliken är klar. Nya frågor som uppkommer på sista sidan som inspirerar mig till nästa bok jag ska skriva kom oxå den sista dagen.

Just nu har jag så mycket material till boken så det blir över, jag måste alltså plocka bort en del text när jag arbetar samman mina scener. Det coachingen gett mig denna vecka är vad det är som fattas för att det ska bli sådär bra som jag bara drömmer om att den ska bli. Då är det detaljerna och miljöskildringarna som jag måste få med i boken. Detta ska jag jobba med när det sista är skrivet. Det ska jag göra över jul när jag är klar med denna termins studier. Då ska jag bara väva in några scener till som ska med i slutet på boken. Sedan ska jag köpa en stor pappersrulle som jag ska fästa på någon vägg här i huset och så ska jag göra en tidslinje över bokens händelser på den. Vad familjen tycker om den nya väggen, det återstår att se.

När min text är klar kan det ta väldigt lång tid innan ett förlag nappar på den. När ett förlag nappat på den kan det ta upp till ett och ett halvt år innan den publiceras. Sen ska man få bokhandlarna att vilja ta in den. Sen ska den säljas.

ALLTSÅ en väldigt lång väg kvar fast jag skrivit 200 sidor.

Men livet är underbart av att bara få skriva så det fortsätter jag med tills boken blir publicerad.

Cattis

4 kommentarer:

Koneko sa...

Det är ju väldigt vilken tur att du har en andra bok att skriva på medan den första väntar på tryckning ;) Är så kul att få följa din bokresa och jag längtar tills jag har ett färdigt exemplar i mina händer som du ska få signera :D Du är min stora inspiration!

Ps. Älskar idén om en virka-muffins-dag! haha ds.

Bloggullet sa...

Jag skulle vilja gå en skrivarkurs, det låter så spännande. Sen har jag ju knappast kommit så långt på min bok som du, dock har jag bestämt att jag ska skriva en bok.

Kommer absolut att köpa din bok när den kommer ut.

Ha en fin vecka.
Kram

Åsa Hellberg sa...

Jag har inte en enda miljöskildring i Casanovas Kvinna, jo, lite löv och kottar i Fjällbacka tror jag:)

Härligt att du hade en sån fin resa och kurs Cattis!

Liselotte sa...

Tack för att du delat med dig av dina upplevelser av en underbar vecka! Jag har gått två år, distans, på ett universitets kurser i skapande svenska. Det var lärorikt för all del, men den här kursen verkade snäppet mer inspirerande. Mera inriktat på processen och att skapa. Universitets lärare, litteraturvetare, plockade sönder texterna, analyserade dem och sedan skulle vi sätta ihop bitarna igen. Det blev förändrat på något vis som inte kändes som ens eget till slut.Klart att en akademisk kurs ska innehålla sådant antar jag, men är inte skapande svenska lite annorlunda ämne jämfört med litteraturvetenskap? Nåja, du hade en jättefin kurs och jag är såå sugen att spara pengar och gå den om något år eller så. Lycka till med skrivandet! Allt gott!