VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


måndag 30 mars 2009

Gränspolisen tog oss i Tyskland

Hejsan, Nu har jag mycket att berätta, men inlägget får inte bli för långt för så tröttnar ni kanske på att läsa.

Vi åkte till Tyskland i lördags. Det var jag, min make och ett annat par som vi känt i 4 år. Vi har alltid mycket roligt tillsammans men när vi fastnade hos gränspolisen var vi inte glada. Om vi var korkade eller det var tyskarna som hade en dålig dag vet jag inte, men vi reste till Tyskland (ett land inom EU, behöver man pass då??) utan pass. Det gillade inte gränspolisen när de stoppade oss. De ville att vi skulle legitimera oss och det gjorde vi med våra körkort, men det gällde inte där. Vi blev lite lagom irriterade när vi fick ta av våra shoppingpengar för att få ett treveldokument för 2 dagar.




Vi bestämde oss för att inte låta detta förstöra dagen för oss och vi lärde oss något av det (skrivpuffövning 89) Vi reser aldrig till Tyskland utan pass fler gånger. Vi kände oss inte välidgt korkade bara lite, för vi var inte de enda svenskare som gjort denna miss. Det var många som reste inom EU utan pass, precis som vi gjorde. Tyskarna tjänade rätt mycket pengar denna dag på oss svenskar. Min man hade passet i plånboken så han slapp betala, men vi andra tre blev 25 euro fattigare var.

MEN , detta tog inte bort gldäjen vi hade denna dag. Jag vet inte när jag hade så roligt senast. Det var en lugn och fin dag även om vi blev trötta och var borta många timmar, men vi hade det väldigt roligt tillsammans.


Jag äter min medhavda lunch i bilen och solen sken på mig. Det regnade dock lite senare men det gjorde inget när vi haft sol tidigare.

Mitt underbara ressällskap Pernilla njöt med denna stora öl till maten på eftermiddagen.



Vill bara visa något som aldrig hänttidigare fast de har bott ihop i 7 år. Mina älskade hundar delar säng. De är väl för söta??

Ha det gott,

Cattis

5 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Hahaha...jag tycker det var konstigt att ni behövde pass när ni hade identitetshandlingar -körkort? - som bör gälla inom EU. Men det är kanske så att vi måste hapass när vi reser till Tyskland...hmmm ...det ska jag banne mig kolla upp! Härlig dag verkade ni i alla fall ha haft och hundarna är ju jättesöta på fotot! CIssi

skimmer sa...

rolig text!!! stoppade,
Ölen -gott och hundarna pricken över iet!!!

Cattis sa...

Man kan resa i EU utan pass, MEN man måste kunna identifiera sig om de vill det. Då gäller inte våra svenska körkort. Det är inte identitetshandling i andra länder bara i Sverige.

Lillemor sa...

Så fina hundar. Och vilken dramatik, jag hade aldrig pallat det där, jag är jätterädd för polisen, och tysk polis dessutom! Huvva!

Cattis sa...

Jag märker verkligen att mitt liv i 12-stegsprogram gör sig påmind. Jag är konstant lugn. Hur häftigt som helst. Tyska poliser eller spisen som pajar på kalas. Cattis är lugnet själv.

Jag kan tala om att det var inte för 7 år sedan. Då levde jag rövare med min stackars familj som slipper det idag...