VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


onsdag 18 februari 2009

Utmaning 48 - skriv engagerat

Jag har precis bestämt mig för att det är dags för frukost. Denna underbara måltid som ser likadan ut varje dag och det har den gjort i flera månader,men som ändå är den måltid jag gillar bäst.

Jag tar ut mitt baconpaket från kylskåpet i köket och plockar fram en lagom stor bunt fina välskurna baconskivor. Jag skär dem försiktigt med den vassa kniven i små, små bitar. Jag tar fram mitt stora nya fina stekjärn från skåpet till höger om spisen. Spisen sätts på nian och järnet blir varmt. Jag lägger ner mina små fina baconbitar och det fräser när jag lägger ner dem. Jag ler inom mig för nu vet jag att jag snart ska få sitta ner och äta. Medan baconet fräser i pannan går jag bort och tar fram två fina vita ägg från det andra kylskåpet. När baconet har fräst så det är nästan klart knäcker jag de fina äggen och lägger ner dem i pannan . Jag snurrar runt med plastgaffeln för jag vill ha äggröran på mitt vis. Mitt vis är när lite bacon blandar sig med äggröran och jag häller baconfettet mot äggen så det blir fett och gott. Medan detta ligger och blir precis som jag vill ha det häller jag upp havregryn i en skål. Jag lägger en banan, havregrädde, nyponpulver i en annan skål och cashewnötter i en tredje.

Magen kurrar och längtar tills det är klart, och glädjen över att få äta frukost igen är enorm. Äntligen är äggröran och baconet klart. Jag lägger upp det jag ska äta på tallriken, sätter mig vid bordet och njuter några minuter. När jag är klar hamnar den blivande gröten i micron och medan den blir klar där mosar jag bananen bland grädden. När gröten är klar blandar jag gröten med banan och gräddblandningen och sedan är det bara till att njuta några minuter till tillsammans med de fantastiska nötterna som verkligen bli prickn över i när jag lägger ner dem över gröten. Jag kan inte förstå att jag har klarat mig utan denna fantstiska frukost i över 38 år. Jag upplever att jag aldrig kommer att kunna byta ut den, eftersom den smakar så mjukt och fint i munnen när jag intar den varje dag.

Det gåtfulla är det vackraste man kan få uppleva - ALBERT EINSTEIN

Ha det bra

Cattis

5 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Mmmm det lät otroligt gott!! Det är väl GI? Minst sagt engagerat, tycker jag!:=)Och passar bra så här på morgonen. Min frukost var betydligt mer torftig. Kylskåpet är nämligen nästan tomt på GI-ingredienser.

Cissi

Tjotten sa...

Ägg och bacconröra fast med grädde och ost i står jag mig bra på. Hade nog inte fått ner gröten också fast den lät god.

Jenny H sa...

Du fick mig fast när du började beskriva baconstekandet! Bra skrivet! Och vilken rejäl frukost! Den måste du stå dig på ganska länge, eller hur? :-) Själv har jag inte hittat min bästaste frukost än. Brukar variera, men återvänder ständigt till fil med müsli och banan/annan frukt i, samt till havregrynsgröt med sylt/frukt/bär på.

Jag har utmanat dig i min blogg. Hoppas du vill anta utmaningen men du gör förstås helt som du vill! :-) Utmaningen finns här: http://havsdjupens-sal.blogspot.com/2009/02/bildutmaning.html

marmoria sa...

Jag tycker dina morgonar över huvud taget verkar väldigt njutningsrika - när du inte vaknar alltför tidigt.

Hilda sa...

Mmmmmmmmmmmmmmm va gott!!! :)