VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


måndag 14 september 2009

Utmaning 257 - att styra

I 38 år har jag blivit styrd av min mamma. Även om jag gjort mycket som jag själv velat göra och tyckt varit bra saker har hennes styrande kommit in i bilden med jämna mellanrum. Kanske är det så många mammor är - de kan inte släppa taget riktigt, för de tror att deras sätt är det rätta.

När jag och syrran skulle åka till vår kusin i Göteborg betalade mamma våra tågbiljetter bara för att vi inte fick köra bil dit. Vi var 18 och 20 år gamla!! Detta var ett exempel på hur mamma var och det finns många fler som ni säkert kan föreställa er, men jag kan omöjligt berätta om allt hennes styrande gentemot oss barn. Jag har vuxit upp i en familj där jag under 20 år har fått höra att det är mamma som har styrt och bestämt och att min pappa har ändrat sig efter vad mamma har tyckt. Detta lärde mig att jag som kvinna kunde få en man att ändra sig. Bara jag ville och var envis som mamma varit. Gissa vilken bild av äktenskapet det gav mig gissa hur det gick med det första äktenskapet? Inte så bra eftersom det inte är ett sunt sätt att leva.

Idag har jag en stor sorg inom mig att mamma inte vill vara delaktig i mitt liv, men samtidigt ett lugn för att jag själv får och kan styra mitt eget liv. Jag kan komma med tankar och ideér om vad jag vill göra utan att mamma talar om att jag ska göra något annat istället. Jag kan gå bort utan att mamma ger mig en sur min eller talar om att jag är borta för mycket. Jag kan helt enkelt styra mitt eget liv.

Jag hoppas innerligt att jag som mamma kommer att låta bli att styra mina flickor allt för mycket när de blir äldre. Jag tror att jag kommer att lyckas för min make talar nog om för mig när jag styr för mycket, för han har lättare för att släppa taget och det hjälper mig med mina döttrar.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Vi kan ta varann i hand du och jag...

Miss G sa...

gott att ha vunnit självständighet.

malix sa...

antingen gör man precis som sina föräldrar eller tvärt om. visst föräldrar ska stödja och vägleda sina barn men på ett vuxet sätt inte genom omogna egenvinster för att slippa oro, eller vad det nu kan vara. självständighet handlar ju om hurvida mina egna värderingar och kloka okloka levs med mig inte genom min mamma eller någon annan signigfikant påverkan.

Anitha Östlund Meijer sa...

Min svärmor försökte styra vårt liv och våra barns, men jag stampade foten i backen och röt.
Sura miner i många år, men jag var ståndaktig och gör idag som jag vill utan alltför sura miner.
Jag klappar dig på axeln och gratulerar dig till ditt val att klara dig själv.

foxy sa...

en styrande mamma känner jag till, kanske en anledning till att vi till slut bränner ut oss- vi når ju aldrig till"du duger precis som du är". Tänk att för höra dom orden från mamma!