VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


måndag 19 oktober 2009

Utmaning 292 - att växa

Tänk att jag som vuxit upp i en alkoholistfamilj kan känna tacksamhet för det. Jag hade inte varit den person jag är idag utan min bakgrund. Jag går inte omkring och är arg för att mina föräldrar behandlat mig som de har gjort. Jag lever i nuet inte i det gamla. Jag är lycklig idag för det jag har. En lycka jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva. Den lyckan kom när jag slutade med att missbruka maten.

Jag har helt enkelt växt som människa. Under snart sju års tid har jag varit på 12-stegsmöte. De har gett mig kunskaper om sjukdomen alkoholism och vad den gör med de anhöriga. Mötena har gett mig kraft att klara av att låta mig växa, för det har inte varit smärtfritt, det kan jag säga. Det har gjort ont och det gör fortfarande ont emellanåt.

Det viktigaste är att jag gör vad jag kan för mig själv för att jag ska må så bra som möjligt, för när jag mår bra, då mår resten av min familj bra också. Jag måste ta hand om mig själv för att orka ge dem vad de behöver. De är alla överrens om att de vill fortsätta ha mig i det formatet jag är i nu. Det formatet jag kommit till efter mitt kämpande att växa som människa för att få känna lycka. De vill inte ha tillbaka den arga människan som inte hade något tålamod och som skulle ha allting på sitt vis i alla angelägenheter i fammiljelivet.

Tänk att lyckan inom mig kom när jag var 37 år gammal. När jag tänker tillbaka på min barndom tycker jag att det är tragiskt att jag inte känt lyckan tidigare. Klart jag var lycklig när jag blev mamma första gången och andra gången med, men jag var inte lycklig på alla plan som jag är nu. Jag har under alla år varit stolt och lycklig över mina barn, men där fanna annat i livet som inte gjorde mig lycklig då. Som jag lever i dag har jag tacksamheten med mig varje dag. Tacksamheten över att ha fått växt som människa. Att jag blivit en bra människa till slut.

8 kommentarer:

Heureka sa...

Du har all anledning att vara stolt över dig själv. Det är stora bitar du har lycks "växa ifrån". Men var det bara maten som skapade denna omvälvning?

Cattis sa...

Nej, det var inte bara maten, men när jag slutade använda maten som drog gjorde jag även de 12 stegen och där kom vändpunkten. När jag gick igenom mitt liv och började om kan man säga.

foxy sa...

Jag känner igen mej i dej, är oxå uppvuxen i en missbrukarfamilj, skenets höll uppe, men det gör ju inte saken bättre. jag har oxå varit gift med en missbrukare. Sedan 10år ungefär lever jag själv och jag har oxå fått kämpa men kan nu precis som du känna. Halva mitt liv har gått åt att bara trampa på o hålla skenet och nu lever jag äntligen.
Kram o forts lycka önskar jag dej

Unknown sa...

Fin text du har skrivit om dig själv och hur du har växt som människa. Kan känna igen mig...

http://tittelina.blogspot.com sa...

Svårt det är att leva. Önskar dig ochså lycka till i livet.

Jag, speciell i mängden! sa...

Stark text! Tack

Anders sa...

Du äger !!
Som ungarna skulle sagt ;)

Anitha Östlund Meijer sa...

jättestark text, och stort grattis till dig som gått igenom det.