VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


söndag 15 mars 2009

Utmaning 74 - något farligt.

Hans tar bilen och åker till stan. Bilen parkerar han vid Mc Donalds och sedan går han in mot centrum. Han verkar inte ha några ärende för han går gata upp och gata ner. Händerna har han i fickorna, men studerar man honom noggrant kan man se att han drar höger handen genom luggen hela tiden. På ett nervöst sätt. Han vänder mot Domus och går dit, för att ställa sig utanför en stund. Ingen kommer fram och pratar med honom och han tar inte kontakt med någon heller.

Innerst inne vet han att detta är en farlig situation för honom. Att åka in till stan ensam när det kryper i koppen på honom. Då ska han ringa ett samtal eller åka hem till sin stödperson, inte åka till stan coh gå och tvinga sig att vara långt ifrån systembolaget. Detta beteende har han använt sig av så många gånger så hans sponsor har sagt att det är alldeles för farligt för honom att åka in till stan ensam. Då kan han kanske inte klara av när suget sätter in och vill ha sprit, om han inte har sällskap av någon som vet vad han går igenom.

Idag är det en sådan hemsk, farlig dag som det river sliter inombords på honom, men han spänner fortfarande händerna i fickorna för att försöka stå emot begäret. Han går in på domus och köper en läsk och en bulle på kondiset utanför, men inte ens detta kan ta bort begäret efter något starkare.

Precis när han har druckit upp läsken och ska slänga flaskan och styra stegen mot systembolaget känner han en klapp på axeln. Det är Rolf. Älskade Rolf från AA. Han måste direkt se faran med denna dagen, för han säger varken hej eller något annat utan bara
-Kommer jag i rätt tid?
-Ja, säger han med en suck, tack.

-Ska vi gå och prata någonstans?
-Ja, gärna långt härifrån.
De går tillsammans långt ifrån den fara som vilar över Hans som han kommer att få leva med resten av sitt nyktra liv. Suget efter spriten.

5 kommentarer:

Tjotten sa...

Det var bra och nära. Först trodde jag han var blottaer ;-) (ett annat beroende kanske)
Mycket känsla och ett starkt slut.

Cecilia Sahlström sa...

Det bästa du har skrivit, som jag har läst, tycker jag. Både stilistiskt och innehållsmässigt. Det tar ett tag innan man förstår att det är alkoholsuget det handlar om. Det är snyggt uppbyggt. Och så kommer räddaren. Det är bra!:=) Cissi

liselotte sa...

Mycket bra skrivit och med en fin förmedling av begäret till alkoholen och slitningen mellan begäret och en innerlig önskan om att hålla upp

Nathalie sa...

Alkohol är farligt och detta är ett bra sätt att påminna människor om det. Väl skrivet!

www.metrobloggen.se/tankesnurr

Cattis sa...

Tack för alla fina kommentarer. Min erfarenhet gör att det är lätt att skriva om alkohol i mina utmaningar.Min skrivarvecka i London gör det mycklet roligare att skriva nu och jag är tacksam för att ni gillar det jag skriver.

Tack

Cattis