VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


tisdag 19 april 2011

Jaha, Då är jag 42

och det känns inte alls någon skillnad. Jag ville inte skriva ett inlägg igår eftersom dagen var Elins. Jag tappade gnistan att fira min födelsedag efter min stora 40-årsfest för två år sedan.

Genom hela livet har jag endast blivit bekräftad av mina föräldrar vid jul och när jag fyllde år med presenter för flera tusen. Nu behöver jag inte presenter från någon, det räcker med att de visar att de vill vara med mig och det behöver inte vara på min födelsedag för att jag ska vara nöjd. Det är så skönt att inte tråna efter en massa presenter för att känna mig älskad, som jag gjort i 38 år. Det är fyra år sedan jag tog avstånd från min fars drickande och jag känner mig lättare och lättare inombords för varje år som går. Sen att andra problem kommer emellan då och då, det är så livet ser ut, men det som har med min anhörigproblematik har lättat genom åren.

Jag har aldrig haft problem med att bli äldre, så jag njuter av varje födelsedag tillsammans med min familj. Fast i år var det en otroligt lugn dag. OCH det passade mig perfekt.

Det har blivit för mycket för mig nu, så jag är trött, utmattad och nedstämd. Jag har blivit tvungen att lägga undan min uppsats några dagar och bara samla lite kraft. Det hände nämligen några saker i söndags som gjorde mig rädd. Jag vill inte skriva ut vad jag pysslade med med respekt för min familj, men det var INTE särskilt sunt, det jag höll på med. Förvirrad och glömsk är jag och det känns igen från förra gången jag blev utbränd, så jag vet att jag måste vara rädd om mig.

Det jag har svårast för är att säga att jag går ut skolan i vår, när jag inte blir klar. Alla frågar om jag tar min examen, "då ska du söka jobb nu", "grattis till examen" osv. Jag vet att jag inte ska bry mig om vad andra säger but, det är lättare sagt än gjort att släppa taget om just det faktum att jag går ut min lärarutbildning men tar inte min examen. Fast jag är stolt över min prestation, men har ändå dessa jobbiga känslor. Jaja, det känns bra, bara att få ur mig dem här.

Återigen så visar detta mig att skrivandet verkligen förbättrar mitt mående.

Ha en skön tisdag - själv ska jag njuta av att skriva klart inledningen på min bok och sedan skicka in den till skrivarkursen för respons.


8 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Varför tror du att andra har åsikter om när du tar din examen? Är inte det egna tankar som du projicerar på andra?

Jag tror att vi tror oss veta så mycket om vad andra tänker, men jag tror att vi oftast har fel:)

Åsa Hellberg sa...

Oj, grattis skulle jag ju säga också!
GRATTIS!

emmyocattis sa...

Haha, Åsa, det var precis dig jag ville ha en kommentar av. Du är så klok och skriver verkligen det jag behöver läsa och fundera över.

Japp, det är mina egna tankar som har med mitt presterande att göra tror jag.

Tack för kloka ord och grattishälsning.

kramkram/Cattis

Ninas skrivarlya sa...

Jag känner igen det där med att man tänker på vad andra ska säga om en examen. Jag blir ju inte heller klar när jag "borde" och visst tror jag att andra tänker saker om mig, men jag har börjat lära mig att strunta i det (OM det nu skulle vara så). Jag måste, för min egen överlevnad. Jag tänker inte stressa fram uppsatsen, det mår jag bara dåligt av.

Vi gör våra uppsatser i den takt vi kan, hinner och orkar, och vi kommer att ta vår examen. Det gör vi, även om det kanske inte är det datum som vi tänkt från början. Men so? Bättre ta examen senare och må bra under resan än att må piss och ta examen "i tid".

Kram!

Anki sa...

Kan förstå din "ångest"över vad andra tycker men alla ska veta att man blir lite av en antenn och väldigt mottaglig för "strömningar" i omgivningen.
För mig är det så att folk behöver inget säga jag avläser dem som en bok,men det är ju bara jag förstås.

emmyocattis sa...

Ja, det börjar sjunka in nu hur jag ska försöka tänka. Samtidigt vill jag skriva så mycket som möjligt, för skrivas klart det ska den göras någon gång. Men inte denna vecka.

Tack kära vännner för era fina kommentarer/Cattis

Pixi sa...

Grattis Cattis!Då är vi lika gamla, lr lika unga,hehe..
var nu rädd om dej men jättebra att du är medveten om det,då går det bra ska du se!Ha en riktigt skön påsk,kram kram =)

Boknettan sa...

Du gör så rätt i att ta uppsatsen i din egen takt!!
Lycka till! :)