VÄLKOMNA HIT

Välkomna till min skrivande värld som består av mycket mer än att skriva min bok. Jag har skrivit på min bok sedan hösten 2007. Den är klar när jag räknar orden, men jag har några få scener kvar att skriva. OCH självklart behöver den bearbetas och jobbas med mer innan den ska skickas till förlag.








Jag läser till lärare och har då även läst några skrivarkurser på nätet. Att skriva för barn och unga, Kreativit Skrivande, Att skriva på nätet och Kreativt Skrivande II och Kreativt Skrivande III.



Lämna gärna en kommentar när ni hälsat på. Det värmer mitt hjärta oerhört mycket om ni vill ta den minuten till det. Då kan jag leta upp er i cybervärlden och göra detsamma hos er.


måndag 31 augusti 2009

Utmaning 243 - införa ett förbud

Mitt nya kök börjar bli klart och jag sitter mycket vid den fina ön och skriver på datorn. Familjen sitter gärna här när det är någon annan som lagar middag. Jag har haft funderingar på att införa ett förbud om att ingen får lägga några saker på ön och inga får sätta fingeravtryck med kletiga fingarar. Den ska alltid vara putsad och blank.


MEN

Jag kom på att då skulle jag vara som min egen mamma var när jag var barn. På 70-talet var bardisken ett modernt inslag i köken. Vår bardisk putsades dagligen och synades för att den inte skulle ha några fingeravtryck. Gud, nåde den som satt ner handen på bardisken när den var nyputsad av mamma. Vilket liv det blev, det hördes säkert i hela kvarteret. Och ilskan över att ha funnit saker på bardisken eller fingeravtryck satt i hela kvällen och nästkommande dagar också för mamma.


Mina tankar blir alltså att inte föra in något förbud om en "tom,blank ö varje dag". Jag lever hellre med kärleken tillsammans med min familj än låter dem gå med rädsla för att ha brutit mot förbudet. Jag tror vi är lyckligare då än vad vi var med vår fina blanka bardisk som polerades varje dag i ilskan. Eller vad tror ni?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har växt upp med en superpedantisk mor, helst skulle vi nog inte ens ha vidrört golvet om det hade varit möjligt. Hon har inte lyckats överföra sin mani till mig och jag tycker du gör ett klokt val att låta din familj "leva" i hemmet.

Lillemor sa...

JA absolut! Bättre att leva, än att polera (fast jag kan förstå lite av det, som när hunden kommer in med jord överallt när man nyss torkat golven och känner sej nöjd - fast ändå!)

Ann-Catrin sa...

Jag håller med dig. En gång sade min dotter att kompisens mamma damsugade varje morgon. "Det kommer jag aldrig att göra", blev mitt svar. Och det löftet har jag hållit.
P.S. Det framkom sedan att kompisens mamma var dagmamma. D.S

Anitha Östlund Meijer sa...

jag är pedantisk men logisk alltså är det enda förbudet i vår familj att kliva in med skor, men det trotsas hela sommaren av mina små lintottar.